Pembelajaran dan pembangunan pekerja adalah persamaan kepada latihan dan pembangunan pekerja. Ia berorientasikan sebagai tujuan yang mengandungi konigtif iaitu pemikiran ,afektif dan tingkahlaku yang mengambarkan ke arah pembelajaran yang berterusan.(Todd J.Maurer ,2000).
Tujuan Pembelajaran dan pembangunan pekerja untuk membaiki prestasi pekerja dan organisasi itu sendiri serta meningkatkan pengetahuan , kemahiran dan sikap pekerja untuk dipindahkan pembelajaran ini ke dalam tugasan pekerjaan semasa mereka. Pogram pembangunan juga bertujuan mengendalikan dan menyediakan pekerja ke arah pekerjaan masa hadapan mereka. Pembelajaran dan pembangunan pekerja juga bertujuan untuk memastikan pekerja boleh berdayasaing dalam kerjaya pekerjaan mereka serta berdayasaing dalam prestasi pekerjaan mereka. Seterusnya bertujuan membantu pekerja dalam menangani tekanan diri dalam menerima bebanan dalam tugasan pekerjaan.
Pembelajaran dan pembangunan pekerja mempunyai lima komponen iaitu maklumat peribadi pekerja sebagai satu perisian atau sistem dalam talian bagi satu penyelesaian untuk kemasukan data , menjejak data dan maklumat data yang diperlukan dalam mengendalikan latihan dan pembangunan. Maklumat peribadi mengandungi maklumat yang diperlukan dalam kenalan perniagaan contohnya nama , nombor telefon , nombor faks , alamat dan lain-lain. Maklumat peribadi juga mengandungi umur , jantina , status perkahwinan , status kesihatan , status kewangan , alamat rumah dan lain-lain. Selain itu ia juga ada maklumat individu iaitu nama , gelaran dan alamat perniagaan atau nombor telefon. Semua maklumat peribadi ini akan berhubungkait dengan pembelajaran latihan dan pembangunan pekerja dan semua pekerja akan berpeluang menghadiri pembelajaran latihan dan pembangunan pekerja yang mempunyai sistem dalam talian. ( Alfred J.Walker , 1993)
Komponen yang kedua ialah prestasi sebelum latihan , di mana organisasi boleh mempertimbangkan latarbelakang pendidikan , pengalaman pekerja , tahap prestasi dan bagaimana pekerja membina kerja dan tanggunjawabnya. Kriteria yang di ukur ialah melalui keperluan memahami prestasi semasa untuk merapatkan jurang prestasi yang kurang baik kepada prestasi yng baik. Seterusnya , mengambil bahagian dalam apa-apa penilaian tambahan yang diperlukan untuk latihan supaya dapat jaminan bahawa latihan yang akan diadakan itu memberi impak yang sepatutnya. ( Alfred J.Walker , 1993)
Komponen yang ketiga ialah kursus latihan iaitu satu siri pembelajaran untuk mengajar kemahiran dan pengetahuan yang berkaitan dengan tugasan dalam pekerjaan. Sistem kursus latihan ialah ada mempunyai kod kursus , nama kursus , modul , tarikh bermulanya kursus , pakar yang mengajar dan sebagainya. ( Alfred J.Walker , 1993)
Komponen yang keempat ialah pemindahan latihan iaitu pembelajaran semasa latihan dapat di pindahkan ke tempat kerja. Penilaian ini untuk mengukur keberkenan pembelajaran pekerja dalam mempelajari sesuatu latihan dalam program latihan yang diadakan oleh organisasi.(Raymond A.Noe , 2000)
Komponen yang kelima ialah penilaian program untuk menilai program latihan itu berjaya atau tidak berjaya. Penilain program boleh di nilai melalui penilaian model Kirtpatrick iaitu penilaian melalui pembelajaran yang dapat dicerap oleh peserta melalui ujian bertulis selepas latihan , tingkahlaku yang berubah melalui pemindahan pembelajaran yang dipelajari di tempat latihan ke tempat bekerja,tindakbalas daripada peserta bagi memperbaiki latihan serta hasil yang didapati secara keseluruhan program latihan iaitu dapat mengurangkan kos progam latihan dan berbaloi pada organisasi. (Raymond A.Noe , 2000)
Penggunaan sistem terhadap program pembelajaran dan pembangunan pekerja ialah di mana rekod maklumat yang di simpan adalah berhubungkait dengan pengurusan latihan. Segala pembelajaran latihan dan pembangunan pekerja akan mempunyai perisian yang memudahkan proses program latihan dengan menganalisis latihan kepada penilaian latihan. Rekod maklumat peribadi pekerja dalam kehadiran pekerja dalam latihan, nama kursus , masa kursus dan siapa yang akan menjadi pengajar serta modul kursus. (Raymond A.Noe , 2000). Sistem ini juga bagi merancang dan mantau latihan pekerja , pembangunan kerjaya dan prestasi pekerja , bagi untuk menganalisis pembangunan kerjaya pekerja. Sistem ini juga mengsyorkan program-program latihan dan penilaian prestasi secara berkala serta menganalisis prestasi program samada berjaya atau tidak berjaya. ( Ronald Jacobs & Cristopher Washington, 2003)
Kelebihan sistem ini ialah membolehkan pekerja memperbaiki kemahiran terhadap penggunaan komputer , di mana pekerja akan sentiasa menggunakan sistem ini dengan penggunaan perkakasan komputer seperti penggunaan tetikus , papan kekunci dengan lancar apabila mahu melihat kursus yang hendak dihadiri. Selain itu , pekerja mempunyai banyak peluang untuk menambah ilmu dalam melayari perisian system ini untuk mendapat maklumat kursus dan mengurangkan kos pengurusan organisasi.( Ab. Aziz Yusof , 2006)
Kekurangan sistem ialah sesetengah isi kandungan sistem tidak sesuai dengan pengguna. Tidak semua pengguna sistem ini mempunyai masalah yang sama, penggunaan sistem boleh menimbulkan bermacam-macam masalah yang berlainan. Seterusnya kekurangannya ialah memerlukan pengguna mengetahui asas kemahiran komputer bagi penggunaan sistem ini jika tidak pengguna tidak boleh mengguna sistem ini. Kemudiannya kekurangan sistem ini ialah perhubungan sesama manusia adalah terhad. ( Ab. Aziz Yusof , 2006)
No comments:
Post a Comment