Tuesday 22 November 2011

RUMUSAN

Sistem maklumat sumber manusia merupakan satu rangkaian sistem yang penting bagi menguruskan sumber manusia serta  ia adalah sebahagian daripada  organisasi. Sistem maklumat bukanlah sekadar komputer sahaja. Pada hakikatnya , bagi sesetengah syarikat seperti firma-firma saham serta jabatan kerajaan  tidak mampu untuk menjalankan perniagaan tanpa adanya sistem maklumat. Kebanyakan  prosedur-prosedur operasi piawai yang dimiliki oleh sesebuah organisasi telah digabungkan dalam sistem maklumat seperti kaedah untuk membuat pembayaraan kepada pembekal atau kaedah untuk membetulkan bil yang mengandungi kesalahan(Kenneth C.Laudon ,2000).
Setiap  organisasi mempunyai budaya , andaian- andaian asas , nilai- nilai serta cara melakukan kerja yang tersendiri dan diterima oleh hampir keseluruhan ahlinya. Sebahagian daripada budaya sesebuah organisasi selalunya dapat ditemui terserap di dalam sistem maklumat organisasi tersebut(Kenneth C.Laudon 2000).
 Bagi pihak pengurusan  ini merupakan satu kaedah yang boleh  digunakan bagi menangani sebarang perubahan  dalam pengurusan sumber manusia. Para pengurus perlu mengenalpasti segala cabaran terhadap perniagaaan yang terdapat disekitarnya dan dengan itu mereka merangka strategi bagi organisasi untuk bertindakbalas. Adanya sistem maklumat ini perlu mengikut kesesuaian setempat setiap negara bagi memberi keberkesanan dan kecekapan pada penggunaan sistem maklumat(Kenneth C.Laudon 2000).
 Setiap peringkat pengurusan di dalam organisasi sewajarnya mempunyai daya kreatif untuk menhasilkan pelbagai penyelesaian bagi permasalahan-permasalahan yang dihadapi oleh organisasi. Setiap peringkat pengurusan mempunyai keperluan maklumat dan sistem maklumat yang berbeza. (Kenneth C.Laudon 2000).
Sistem maklumat bukanlah sekadar komputer sahaja. Bagi sistem maklumat  dengan efektif memerlukan pemahaman terhadap organisasi, pengurusan dan juga teknologi maklumat yang membentuk sistem tersebut. Kesemua sistem maklumat ini boleh  digambarkan sebagai penyelesaian organisasi dna pengurusan kepada cabaran-cabaran yang diketengahkan oleh persekitaran. (Kenneth C.Laudon 2000).

Rujukan
       1) Kenneth C.Laudon(2000) , Information System Managment , Six Edition , New York Prentice hall

GLOBALISASI

Global adalah  satu  perkara yang menunjukkan kepada perluasan penggunaan kepada sistem  maklumat diperingkat antarabangsa.  Sistem maklumat di gunakan denga globalnya  boleh mengembangkan  rangkaian perniagaan diperingkat secara meluas samada di   dalam negeri atau luar negara.Sesuatu produk dan perkhidmatan yang ditawarkan boleh  bersaing  dengan baik( Kenneth C.Laudon , 2000). Di pesekitaran kita  turut juga  menerima aliran global ini iaitu dengan penggunaan pelbagai sistem teknologi contohnya Ipad ,Tablet , telefon bimbit berbagai jenama  Nokia  serta Samsung. Kita juga turut boleh menggunakan  urusan perbankan seperti simpan wang , keluar wang serta pemindahan wang  secara talian internet. Secara tidak langsung dapatlah para  peniaga  boleh  membuat urusan perniagaan di luar negara.
Beberapa perkara isu global  pengurusan sumber yang boleh diuruskan secara sistem maklumat sumber manusia. Antaranya cara pengambilan pekerja shell di luar negara atau di Malaysia. Dalam global ini ada 3 perbezaan model sistem maklumat sumber manusia iaitu perlu tindakbalas melalui  perbezaan budaya setempat , keperluan  untuk kecekapan melalui integrasi global dan  keperluan untuk pembelajaran melalui inovasi di seluruh dunia yang memanfaatkan dan perkongsian pengetahuan ( Alfred J.Walker ,1993).
Jenis model Multinasional iaitu mengambil kira pendekatan tindakbalas bagi dilaksanakan  dan mengurus sistem maklumat sumber manusia mengikut kesensitifan perbezaan budaya  tempatan dan daerah.Sistem maklumat  sumber manusia mestilah digunakan mengikut  kesesuaian persekitaran setempat contohnya sistem latihan yang dibeli hendaklah diterapkan mengikut budaya setempat di Malaysia. Kuasa telah diberi pada organisasi  untuk menggunakan sistem dan membeli sistem bagi  mengurus sumber manusia(Raymond A.Noe 2000).
Jenis Model Global mengambil kira  pendekatan berkesanan untuk dilaksanakan dan mengurus sistem maklumat sumber manusia dengan membina sistem  yang berdiri sendiri dan sistem pemusatan yang berpiawai. Model ini untuk penggunaan   semua individu atau syarikat. Sistem maklumat boleh digunakan di mana-mana samada di Malaysia dan di negara lain. Pada masa dulu kerajaan Malaysia mempunyai sistem maklumat berpusat di mana pekerja  yang hendak mengemaskini maklumat HRMIS tidak dapat berbuat demikian kerana perlu  berurusan dengan sistem HRMIS berpusat di ibu pejabat kerajaan.
Jenis Model Antarabangsa  adalah mengambil kira pedekatan pembelajaran dan perkongsian bagi dilaksanakan dan menguruskan sistem maklumat sumber manusia bagi memindahkan  dan menerapkan pengetahuan dan kepakaran kepada  organisasi setempat   dengan  pengaruh yang seimbang serta kawalan  melalui model setempat atau luar negara. Model ini adalah model pertengahan dan seimbang. Ia boleh menerapkan teknologi, produk ,perkhidmatan pengetahuan dan kepakaran samada menggunakan model setempat atau luar negara.

Rujukan
1) Kenneth C.Laudon(2000) , Information System Managment , Six Edition , New York Prentice hall.
2) Alfred J.Walker(1993), Handbook Of  Human Resource Information System , New York McGraw-Hill Inc.
3) Raymond A.Noe (2000) , Human Resource Managment , New York McGraw Hill 



































K

SISTEM MAKLUMAT UNTUK BERDAYA SAING

Syarikat mempunyai faedah atau kelebihan dalam budaya daya saing. Ia menyebabkan pengeluaran produk  dan perkhidmatan yang berdaya saing dalam  pasaran. Strategi  berdaya saing digunakan dalam teknologi maklumat. Contohnya syarikat Sony telah membangunkan penggunaan sistem komputer di rumah  individu di negara Jepun. Sony telah merealisasikan pada tahun 2000.
Penentangan dari pesaing di dalam industri  amatlah sengit pada masa kini. Berbagai jenama yang dikeluarkan untuk produk yang sama. Ini adalah satu faktor untuk syarikat  berfikir bagi menangi pasaran dalam perniagaan dengan mengeluarkan  idea  bagi  menyusun strategi( Kenneth C.Laudon , 2000). Contohnya industri perkhidmatan penerbangan iaitu antara syarikat  penerbangan  Malaysia  dan syarikat penerbangan Airasia merupakan dua syarikat yang menawarkan perkhidmatan yang sama serta mempunyai kuasa penawaran  terhadap perkhidmatan penerbangan  negara Malaysia( Alfred J.Walker ,1993).
Kemasukan produk baru  dalam industri dan pasaran. Terdapat  produk yang sama dikeluarkan dipasaran tetapi mempunyai jenama yang berlainan. Jenama –jenama ini dikeluarkan di masukkan ke dalam pasaran bagi ditawarkan pada pelanggan. Ini merujuk kepada  beberapa produk seperti perkhidmatan telekomunikasi dimana bukan sahaja Telekom menawarkan perkhidmatan telekomunikasi tetapi jenama lain seperti Celcom , Maxis , Digi serta Umobile memasuki bagi  memberi penawaran yang terbaik pada pelanggan.
Produk pengganti boleh  menguasai bahagian pasaran. Produk pengganti merupakan produk  yang disediakan oleh pengeluar bagi membolehkan pelanggan  membuat pilihan pelbagai produk pengganti dipasaran. Kuasa pembelian pada tangan pelanggan ini bagi mencari produk  pengganti yang murah dan berkualiti. Pengeluar terpaksa meyeimbangkan kualiti dan  harga  yang berpatutan  pada produk bagi mendapatkan keuntungan yang berbaloi. Di sini perlu ada strategi  yang bijak  perlu dilakukan oleh pengeluar bagi menarik pelanggan membeli produk mereka( Raymond  A.Noe , 2000). Contoh perkhidmatan pengangkutan  yang mempunyai pelbagai produk pengganti seperti ada kereta , motorsikal , bas  serta basikal untuk dipilih oleh pelanggan.
Kuasa penawaran oleh pelanggan bermakna pengeluaran mengeluarkan produk bergantung kepada kuasa penawaran pelanggan. Kuasa penawaran juga boleh terletak pada pembekal.
Lima strategi lagi iaitu startegi daya saing iaitu menguasai kos di pasaran , di mana pengeluaran kos yang  rendah serta menolong menyeimbangkan kos dan harga yang rendah pada pembekal dan pelanggan. Ia juga boleh meningkatkan kos terhadap pesaing.
Strategi  daya saing  lain ialah strategi  yang berlainan bagi meningkatkan saingan yang nenguntungkan .Contoh penerbangan Malaysia menggunkan kupon terkumpul sehingga pelanggan boleh pergi menaiki kapal terbang  dengan menggunakan kelas ekonomi atau  kelas biasa.
Strategi Inovasi merupakaan strategi daya saing yang boleh dilakukan dengan mengeluarkan produk yang unik dan perkhidmatan yang inovasi.Contoh Tesco ada troli bawa barang makaan boleh mengira  kalori makanan.Ada juga syarikat menyediakan  membeli belah secara talian  dalam internet dan penghantaran barang dengan menggunakan pengangkutan seperti van ke pintu rumah.
 Strategi pertumbuhan juga merupakan strategi daya saing. Syarikat dapat mengembangkan kapasiti syarikat untuk mengeluarkan produk . Selain itu , syarikat dapat mengembangkan perkhidmatan dan  produk ke pasaran global supaya lebih meluas rangkaian perniagaan. Ada pelbagai produk dan perkhidmatan baru diwujudkan.Contoh Bank Islam mewujudkan perkhidmatan  pembukaan akaun simpanan wang pada orang bukan Islam.
Pengabungan syarikat juga salah satu strategi daya saing. Ia boleh mengurangkan kos pengeluaran , kos upah dan  sebagainya. Pengabungan ini meyebabkan pengeluaran sesuatu produk dan perkhidmatan  yang berkualiti, inovatif dan harga dijual adalah berpatutan.

Rujukan
1) Kenneth C.Laudon(2000) , Information System Managment , Six Edition , New York Prentice hall
2) Alfred J.Walker(1993), Handbook Of  Human Resource Information System , New York McGraw-Hill Inc.


SISTEM MAKLUMAT SUMBER MANUSIA

Belajar sistem maklumat dan teknologi maklumat satu komponen untuk  mencapai kejayaan terhadap perniagaan. Teknologi maklumat  telah membentuk  proses-proses pengurusan  membantu pengurus merancang , mengendali , memimpin dan juga mengawal   dalam strategi  meningkatkan kualiti perkhidmatan serta pengeluaran dan  memberi keuntungan pada firma( Jane P.Laudon 2000 ). Ia juga membantu sesuatu perniagaan itu berkembang dan  berdayasaing. Contohnya Bank Commerce mempunyai sistem yang lebih baik dari Bank Simpanan Nasional. Firma boleh meningkatkan hubungan rangkaian rakan perniagaan dengan menjalankan aktivit-aktiviti pertukaran maklumat,barang,perkhidmatan dan juga pembayaran serta bank juga boleh membuat sistem pinjaman yang cepat dan lancar.  Selain itu bagi memperbaiki  keberkesanan dan kecekapan  terhadap proses perniagaan yang dijalankan. Begitu juga  bagi kemudahan pengurusan membuat keputusan dan kerjasama  dalam kerja berkumpulan. Ia juga membantu para pengurus serta pekerja menganalisa masalah , mengambarkan subjek-subjek yang kompleks serta mencipta produk-produk baru (Kenneth C.Laudon 2000).
Sistem maklumat sumber manusia ialah satu sistem yang digunakan untuk memperolehi , menyimpan , memanipulasi , analisis , mengambil dan mengagihkan maklumat  yang  berhubung   pada organisasi sumber manusia. Ia bukanlah satu  sistem yang mudah dengan hanya perkakasan komputer dan  berhubung rapat  dengan perisian sumber manusia. Jesteru itu , sistem maklumt sumber manusia terdiri  daripada perkakasan dan perisian komputer  termasuklah  manusia , borang , polisi dan peraturan dan data maklumat.( Kavanagh et al. 1990).                                                                                                                                                                             Maksud lain bagi sistem maklumat sumber manusia ialah kumpulan komponen yang saling berkait di antara satu sama lain yang berperanan untuk mengumpul atau mendapatkan kembali , memproses , menyimpan dan mengagihkan maklumat. Ianya berfungsi untuk menyokong proses membuat keputusan dan pengawalan di dalam sesebuah organisasi.(Kenneth C.Laudon  2000).
Konsep sistem maklumat terdiri daripada konsep teknologi yang terdiri daripada perkakasan komputer , perisian komputer , mempunyai  pengurusan data maklumat serta mempunyai rangkaian  telekomunikasi. Applikasi pula ialah menyokong   hubungan proses dalaman sistem maklumat. Pembangunan ialah membangunkan ke arah penggunaan teknologi maklumat termasuklah  komponen asas rekabentuk sistem maklumat. Pengurusan  ialah menjurus ke arah kualiti , nilai strategi perniagaan dan  keselamatan  sistem maklumat organisasi.
Aktiviti Sistem maklumat ialah  terdiri dari Input menerima kemasukan maklumat data mentah contoh jumlah duit  yang masukkan dalam akaun bank ,  kemudian diproses duit dan kenyataan duit  setelah dikeluarkan output atau hasil maklumat yang diproses iaitu pelanggan dapat melihat jumlah keseluruhan maklumat duit yang disimpan  dalam akaun bank (Alfred J.Walker,1993)
Dengan kata lain sistem maklumat mempunyai  tiga aktiviti yang dikenali sebagai kemasukan(input) ialah pengumpulan data-data asal di perolehi , pemprosesan merupakan penukaran data kepada sesuatu bentuk yang lebih bermakna dan keluaran(output) pula aktiviti-aktiviti maklumat yang digunakan.(Kenneth C.Loudan , 2000).

Rujukan
1) Kenneth C.Laudon (2000) ,  Information System Management , Six Edition , New York Prentice hall
2) Alfred J.Walker (1993) , Handbook Of Human Resource Information System ,  New York McGraw-Hill 
     , Inc



BIODATA DIRI

Nama saya ialah Zanariah Binti Rahmat  yang berumur 33 tahun. Negeri  asal saya ialah  Johor Darul Ta’zim dan sekarang saya menetap di Perumahan Mara Tampoi  Johor Bahru. Saya masih duduk di rumah ibubapa  saya  dan masih bujang.  Tempat kerja saya  adalah di SMK Taman Selesa Jaya 2 di bahagian pentadbiran sebagai pembantu tadbir N17. Pada masa ini saya telah bekerja sambil belajar  separuh masa di UtmSpace dan melanjutkan pelajaran di dalam peringkat Ijazah Sarjana Muda Pembangunan Sumber Manusia. Semester ini saya telah mengambil subjek yang telah di ajar oleh Dr.Nurnaha Binti Mansoor iaitu Sistem Maklumat Sumber Manusia. Subjek ini telah menarik minat saya untuk belajar pada semester ini  kerana subjek ini merupakan subjek yang menambah pengetahuan mengenai sistem  maklumat komputer yang baik dan terkini. Selain itu , pengambilan subjek ini kerana  untuk memenuhi  silibus falkuti. Saya juga dapat membezakan sistem maklumat komputer yang terkini  yang telah digunakan oleh negara maju seperti United Kingdom  dengan negara kita Malaysia. Subjek ini telah membuka minda serta memberi kesedaran kepada diri  saya untuk berfikir lebih luas  sistem maklumat yang digunakan serta terdapat  kemajuan sistem di negara luar. Jesteru itu jika suatu hari saya akan memegang jawatan  sebagai pengurus sumber manusia , saya akan cuba menerapkan sistem yang bersesuaian di dalam organisasi saya bekerja bagi meningkatkan kualiti produk dan perkhidmatan.